Monday, April 06, 2009

Rehlah Matang Wildlife Sarawak


Rehlah, salah satu aktiviti yang diterapkan dalam kita berhalaqah. Setiap insan yang bersama halaqah akan merasakan rugi jika tidak pergi menyertai rehlah ini. Kata orang buat apa kita masuk hutan, jungle tracking la, penat, nak wat amal di masjid dan surau sudah la. Namun dalam surah 2 ayat 208 menyatakan bahawa KITA perlulah mengambil islam secara keseluruhan bukannya yang mana kita nak kita ambil.

Daripada rehlah ini, ana dapati kita dapat mempelajari teknik survivor serta pada masa yang sama kita akan menunjukkan bahawa Islam itu syumul. Walaupun kita di hutan namun, solat, al - quran dan segala zikir masih dapat kita amalkan. Bukannya hendak beramal di Surau atau Masjid sahaja.


Rehlah kali ini amat bermakna bagi ana kerana semasa rehlah ini ana dan beberapa ikhwah dapat berkongsi pengalaman tarbiyah dan memceritakan permasalahan sesama sendiri. Kami berdiskusi dan pada masa yang sama bergembira di Matang hehhee

Ini lah kumpulan ana Azlan, Rasheedan dan Nabil

Pada akhir rehlah kami akhirkan dengan pengisian daripada ikhwah dari unimas. Tajuknya indahnya berukhwah dan banyak pengalaman dan penceritaan yang menarik dan menyayat hati dikongsikan. Kita berukhwah kerana ALLAH dan wahai semua ikhwah bantulah ana dalam mencintai kalian demi ALLAH...

sekadar penceritaan rehlah di matang
bermula pagi sabtu bertolak ke matang wildlife
Dhuha di surau Matang Wildlife
jungle tracking ke sungai senduk...setenggah perjalanan macam biasa setenggah lagi kena tutp mata dan ikhwah seorang lagi jadi petunjuk jalan (sungguh menarik)
Masak maggi dan mandi
balik ke kem solat
berehat
war game atas jambatan gantung....(seronok sangat)
masak solat
makan
LDK
tido

Ahad
Tahajud
Solat dan mathurat
tazkirah
game
pengisian
balik


1 comment:

  1. ish...ish... seronok benor antum rehlah ye. rugi gak ana tak ingut. huhu...

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...