Tuesday, May 05, 2009

hidung tak mancung pipi tersorong - sorong

Masa bergerak dari saat ke saat, dari minit ke minit, dari jam ke jam sehingga hari berganti hari, Namun diri merasak kosong dan tidak bermaya(dari aspek rohaninya) Halaqah sudah hampir sebulan daku tidak berhalaqah kerana minggu peperiksaan dan murabbi daku menyatakan antum semua study bebaik dan kita tangguh halaqah kita…niat beliau memang baik dan suci Cuma diri ini yang lalai…..

Hidup kosongku bermula. Seronok ke tangguh halaqah ni? Setahu daku ia bagaikan satu disaster yang amat besar akan berlaku pada diri ini. Mutabaah usah cakap la mula terumbang ambing. Adakah daku ini menjaga mutabaah kerana murabbi dan halaqah? Macam mana nak buatnya? Nak mita nasihat pada ikhwah…..

“antum nanti jika di IPT dan semasa disana antum tidak diziarahi ikhwah atau mungkin tinggal berjauhan jangan bersedih dan antum jangan hanya mengharap mereka menegur antum malah antum sendiri kena mulakan langkah menegur ikhwah.” Selalu inilah nasihat ana takala ditanya macam mana nak overcome problem ikhwah rasa sunyi dan tersisih walaupun ikhwah ramai. Dalam surah As – Saff ayat 2 dan tiga ALLAH nyatakan bahawa orang yang CAKAP TAK SERUPA BIKIN INI adalah golongan yang ALLAH murkai. Ana tak mau jadi macam tu jadi, I do what I said seperti diatas. Tetapi kenapa ya bila asyik kita yang mula menegur, kita yang mula menyatakan cinta, kita mula rasa bohsan dan malas. Ku kata sepatah maka jawabnya sepatah…mungkin peribahasa ini dapat diubah sedikit kepadaku ‘bg 1 Sms jawab 1 sms’….

Ikhwah,

To me, satu perkataan yang penuh makna. Perkataan yang juga boleh mengugat iman kita bak sabda nabi : tidak sempurna iman kita jika tidak menyintai ikhwah bagaikan menyintai diri sendiri. Sebelum ini kalau ikhwah memerlukan sesuatu I will try untuk penuhi hajat ikhwah, kalau ikhwah perlu bantuan dan pada masa sama ada org lain yang memerlukan bantuan maka ana tidak pernah teragak – agak untuk bantu ikhwah dulu. Ada sekali tu, ana buat 2 trip bawa student laki ke masjid. Ana ingat ikhwah naik motor tapi bila berenti di traffic light I saw ikhwah tgh jalan,,,hati ini merasa amat tidak selesa dan secepat mungkin selepas hantar bebudak lelaki lain terus daku berpatah balik mengambil ikhwah. Adakah ini betul?

Takala daku ingin keluar makan mahupun keluar untuk apa pun tujuan dan yang pasti keluarnya daku ini ikhwah akan tidak dapat Nampak daku di kolej, untuk elak ikhwah mencari daku, mungkin nnt ada hal penting maka daku akan beritahu pada ikhwah. Opah (nenek) ana pernah kata kita ni orang melayu pergi mana, nak kemana dah balik ke bagitahu la nanti orang tak risau dan mencari – cari….baik opah! Nak makan je orang pertama dalam minda ini adalah ikhwah, ana akan cuba Tanya ikhwah dulu baru kawan yang lain….but…………………………………………………….

Mutabaah rendah sangat, hubungan dgn khaliq lemah pasti effect perjalanan kehidupan kita!

Susah nak kawal diri ini rupanya.

I need to share and tell what happen to me. I have problem and sometime I need to tell to someone but now I feel  that no one really wanted to sit and listen to me.!

Mula berhalaqah dulu ikhwah bagitau ana dulu diorang cuti dan tak hantar mutabaah secara SMS kena marah dengan murabbi!

Mohon masukan, pendapat adakah semua yang ana lakukan ini salah atau adakah ana ni bermasalah. Tolong cadangkan solusi buat ana!!!! Ana bagai hilang semangat dan segalanya…tolong ye akhi.

Semua di atas ini adalah luahan kata ana semasa ana merasa amat down dan tah macam berseorangan. Ikhwah di sisi ada cuma I don’t know why and how this can happen. But feeling lonely mmg terasa. Lama – lama difikirkan ana sendiri boleh jadi gila dan boleh menyebabkan susah untuk berdakwah…ana down pun tak pernah ade sape nak tegur dalam 2 3 minggu ni so tah macam mana daku ingat kembali masa ana kena gangguan jin dulu. Keadaan bagaikan sama Cuma penyelesaian yang baik hanya dengan kekuatan diri sendiri, lantaklah ikhwah yang peduli diri ini atau tidak..yang hakikinya adalah diri ini HAMBA ALLAH dan mutabaah adalah kewajiban bagi HAMBA bukan mutarabbi…insyaALLAH ya ALLAH aku akan sedaya upaya menjaga amalku buatMU..ampuni dosaku dan permudahkan jalan juangKU

Ya ALLAH lindungilah dan permudahlah segala urusan IKHWAH WAL AKHWAT serta keluanga mereka….

IBNUSARHA 5 Mei 2009

4 comments:

  1. semoga Allah menjauhi kamu ya pak danni dari segala yg x baik..
    amin...stay strong~

    ReplyDelete
  2. alone is better..sometime..

    but try to fit in..

    it'll make you even creative..

    kadang2 aku pn rase cetu..

    kalo bersendirian..

    ReplyDelete
  3. salam 'alaik...
    stiap kesusahan itu pasti ada kesenangan...
    tetapkan matlamat...
    jgn putus asa...
    moga2 kita semua terkesan...
    terus dan terusan saling bertegur...

    sekadar suatu perkongsian...

    ReplyDelete
  4. salam akhi daniel yg kukenali,

    Teruskan perjalananmu wahai musafir. Andainya kau lelah kerna perjalananmu beronak duri, carilah pohon redup utk kau berteduhsebentar. Mohonlah pada Allah agar kau tetap diberi kekuatan utk meneruskan perjalananmu. Tiada tempat berlari dari memohon pertolonganNya.Jangan kau rasa lemah! Teruskan wahai musafir kerna kau bukan musafir biasa...

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...