Wednesday, September 26, 2012

Di Hujung Tanduk Graduasi

Walaupun taksiapa akan baca blog ini, tapi saya berharap suatu hari nanti saya akan tersenyum bila melihat hasil tulisan ketika dulunya berjiwa muda. (Harap blog ini tak di'ban' oleh blogspot)

Bagaimana ya perasaannya bila anda sudah habis belajar? Ya... rasanya seperti anda seekor merpati yang baru dilepaskan dari sangkar yang di dalamnya ada taman yang indah.

  Ok cukup.

Sebenarnya saya baru tiga bulan menamatkan kursus kejururawatan di UNIMAS. Sekarang ini menunggu untuk graduasi pada bulan 10 ini insyaAllah. Begitu sekejap rasanya dalam 'tarbiyah' degree kejururawatan. Alhamdulillah berjaya mengakhirinya dengan pointer yang boleh saya bawa untuk pendidikan yang lebih lanjut. Betul kawan-kawan, salah pilih rakan pada zaman pengajian akan mengheret semula dalam jahiliah. Tepat pilih rakan, kamu akan berjaya sampai bila-bila. Mujur saya ada kawan nama Muhamad Danial, dia banyak bimbing saya, motivate saya bila lesu dan paling best lap air mata saya bila saya menangis. True. He is my best friend. Dia akan faham bila saya ada masalah, dia tahu bila saya sembunyikan sesuatu, dia suka cambah bila saya ada idea baru. Alhamdulillah, Ya Allah terima kasih kerana bagi kawan best nih. Dia kawan usrah saya sejak hari pertama saya kenal usrah; inilah nilai yang tak boleh dicari jika tiada dalam tarbiyah. (Saya nak simpan sikit utk entri khas, hehe)

Saya tidak pernah sesal hidup saya selama 4 tahun saya tidak pernah ke MBO walaupun rakan serumah setiap kali hujung minggu akan ajak saya, siap nak belanja. Bukan sebab saya tak nak (eh, nak ke?), tapi begitulah Allah membantu menyusun hidup kita agar lurus di jalan-Nya. Saya bukan tak nak pergi MBO tapi, kerja-kerja dakwah lagi best. Tapi best tu kena asalnya dari faham. Faham tanggungjawab, faham tujuan hidup, faham caranya, faham manhaj, baru boleh bergerak dalam kampus dengan baik. Nak bagi faham tu tak cukup dengan usrah. Usrah masa tu bincang tentang isu akhlak, adab, dan kesedaran diri, tapi nak faham benda-benda tadi kena tambahkan dalam daurah, mabit, mukhaiyam, dan banyak lagi sarana tarbiah. Sepanjang 4 tahun tu, saya takpasti berapa hujung minggu saya yang free. Berapa peratus malam saya berada di rumah sewa, sehinggakan bila saya berada di rumah sewa pada waktu malam, kawan cina saya akan terkejut dan bertanya.

"Kenapa kamu ada di rumah malam ini, pelik!"

Sehinggakan dia pun faham terma usrah, PEMBINA, dan ISMA. But, thanks Foong bila saya membakar minyak tengah malam. Dia juga tahu saya takkan pergi MBO jadi cukup sekali dia pernah ajak. He.

Oh. Ada juga kawan-kawan pandang tarbiah ni perkara remeh dalam hidup. 

"Takda tarbiah pun takpa la, aku bekas pelajar skolah agama. Aku insyaAllah tetap baik walaupun kawan aku tak baik. Aku insyaAllah baik sebab aku rasa akhlakku pun dah cukup baik."

Tarbiyah bukan setakat menyentuh isu akhlak dan iman kamu. Ianya satu pembangunan jati diri yang menyeluruh. Mengangkat setiap aspek individu ke paksi Islam, sehingga kehidupannya berputar dalam paksi tersebut. He. Dapat imagine tak? Tarbiyah bukan setakat nak ajar macam mana nak salam laga pipi, tapi sebenarnya tebalkan pipimu berada di hadapan orang, tarbiyah bukan sekat nak ajar kamu macam mana nak excellent akademik tapi sebenarnya bagaimana akademik excel itu kamu boleh bawa Islam.

...akan bersambung

Pejabat ISMA,
Rashid al-Shirfani


2 comments:

  1. assalamualaikum shidan!!
    wah are u thinking dat no one is reading your blog??
    im following yours la..haha
    nway gud luck for the upcoming life and lets continuosly bring Islam where ever we go..eventhough i started quite late =)
    salam ukhuwah.

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...