Thursday, November 06, 2008

Menulis...

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh.

Alhamdulillah, dengan izin ALLAH dapat sekali lagi saya menulis dalam blog ini. Sudah hampir sebulan rasanya tidak menulis. Mungkin sibuk atau mungkin….

Frekuensi penulisanku.

Saya ada terbaca satu lagi blog namun my memory serve me wrong, saya lupa pula blog mana. Dalam blog ini penulisnya memberitakan berapa kerap penulisannya dan memberikan sedikit komen bagaimana ingin menulis blog.

Saya amat tertarik apabila penulis blog tersebut memberikan kategori kepada penulis blog lain. Kategori itu dibahagi kepada 3.

Pertama, katanya adalah untuk orang yang mmg suka menaip dan suka membentangkan setiap pemikirannya dalam bentuk penulisan blog. Orang jenis ini memang akan menulis apa – apa sahaja termasuklah menceritakan setiap yang berlaku ke atasanya.

Kedua, katanya ada penulis blog yang hanya kan menulis takala mendapat idea dan maklumat yang cukup baik. Golongan ini pula amat teliti dengan bahan yang dihidangkan kepada pembaca blog mereka. Mereka akan mencari fakta dan juga berhati – hati takala menulis.

Seterunya pula, golongan petengahan yang kadang kala mereka menulis ikut mood dan adakala penulisannya penuh ilmiah dan fakta.

Jadi bagi saya pula selaku penulis blog dan mengelola blog al_insan ini saya akan menulis mengikut kelapangan masa dan juga kepada bahan dan input atau saya mendapat trigger daripada apa – apa perkara. Kadang kala boleh jadi satu hari sampai tiga post dapat saya tulis. Saya bukan jenis yang selalu sangat menulis namun takala merasa lapang dan ingin menyampaikan apa – apa ilmu yang saya perolehi dengan izinNYA.

Jadi, saya berharap pihak pembaca blog al_insan ini akan melihat jika ada sebarang penambahan post yang baru. InsyaALLAH kita membaca dan menulis ini hanya KERANA DIA. Bak sabda nabi S.A.W, Sampaikanlah daripadaku walaupun sepotong ayat.
Sepotong Ayat = Pokok Berbuah @ Pokok Hiasan
Berdasarkan hadis tadi, saya ada seorang sahabat atau lebih mulia AKHI yang memberikan satu analogi yang sangat cantik dan menarik minat saya. Apa kaitan Pokok dan Sepotong Ayat.

Kita ini manusia dan kita ini ISLAM dan mengaku beriman kepada ALLAH dan RasulNYA. Berdasarkan statistic yang terkini saya dapat bahawa umat ISLAM adalah umat atau agama yang mempunyai populasi pengamal yang kedua terbanyak. Namun adakah semua MUSLIM ini menyampaikan SEPOTONG AYAT

Bumi ini indah dan cantik kerana disusun dan dicipta dengan sangat unik dan baik sekali. SUBHANALLAH. Daratan dikatakan adalah ¼ bumi dan selebihnya lautan kan. Dataran ini juga dihiasi dengan bebagai spesis pohonkan.
NAMUN, antara banyaknya pokok ini yang mana yang berbuah dan buahnya dapat kita nikmati dengan nyaman sekali. Pastinya pohon itu banyak dan fungsinya juga banyak, ada sebagai peneduh, untuk bahan membuat kertas, untuk membina rumah dan sebagainya. Namun yang berbuah dan dapat memberikan khasiat kepada kesihatan badan ini adalah sangat sedikit.

Jadi sahabat sekali, samalah dengan orang yang menyampaikan ayat. Berapa ramai yang menyampaikan AYAT daripada hanya mendapat AYAT. Jadilah pohon yang berbuah dan boleh memberikan manfaat kesihatan badan kepada manusia.
Sampaikanlah dariku walau sepotong AYAT…….MUHAMMAD S.A.W
al_insan

No comments:

Post a Comment

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...