Sunday, July 24, 2011

Ada apa dengan usrah?

Pilihan untuk pelajar-pelajar Islam sekarang untuk menjadi baik semakin banyak. Kata usrah, saya harap bakal tidak asing lagi di telinga-telinga pelajar. Teringat dahulu semasa saya seorang pelajar sekolah menengah, usrah cuma bermain di bibir pelajar perempuan. Ingatkan usrah ni hal-hal orang perempuan. Haha.

Diriku disapa usrah atau sesetengah individu lebih gemar dengan kata halaqah ketika masuk tahun pertama ijazah sarjana muda. Dah terlewat ke? Memang sedikit lambat bila tahu aktiviti seperti ini sudah ada di matrikulasi bahkan di sekolah menengah. Aha. Jahilnya aku ketika itu. Eh, tak boleh salahkan diri 100%, suasana sekolah yang tak mengajak ke arah usrah. Jadi bagaimana aku harus tahu? Ada pun ustaz cuma masuk kelas, bawa rotan, membaca dan mengajar buku teks. Erm, bagi aku, ketika itu pun sudah cukup baik, kerana hanya ketika itulah lelaki dan perempuan duduk berasingan. Ops. He.

Masuk sahaja Kolej Perubatan, entah kenapa ada abang-abang yang sangat baik dan peramah. Soleh-soleh pulak wajahnya. (hehe) Pandai bagi tazkirah dan menyentuh hati. Aaaaa. Inikah dunia universiti? Bagus jugak. Bagi aku, itulah masanya untuk aku bersalin kulit meninggalkan personaliti diriku semasa di matrikulasi dan sekolah menengah. Itulah titik ledakan perubahan! Dan seharusnya kita mengambil peluang untuk BERUBAH di sana kerana tak semua mengenali personaliti kita sebelum itu. Benar kan? ehehe.

Awal kalam pengalaman, aku baru mengenali rupa-rupanya ada sekumpulan manusia begini yang mengajak ke arah kebaikan, ke arah Islam, ke arah berakhlak secara mulia. Memang excited nak berubah, adanya ibadah-ibadah 'baru' (bagiku) seperti solat dhuha, al-Mathurat, tahajud, dsb memang terasa perubahan pada diri. Dan pada saat itulah baru aku berasa segan bila bergaul dengan perempuan (blushing). Adakalanya, aku digelar 'shadid' kerana terhadnya pergaulanku kepada beberapa individu muslimah. Namun, murabbiku mengajarkan diajar dengan sifat malu, jujur dan ihsan dalam pergaulan. Aku yakin dengannya bait-bait nasihatnya sehingga kini.

"Rasheedan, bila enta nampak perempuan, apa yang perlu enta lakukan? Enta kena istighfar banyak-banyak kerana takut diri enta lalai dengan perhiasan dunia." Sambil tersenyum.

Oh begitu sekalikah murabbiku? :)

Berterusanlah menerima tarbiyah daripada murabbi, mengajarkan sepertimana Rasulullah mengajarkan para sahabat. Bertilawah, mentazkiyah jiwa, dan mengajarkanku ilmu dan hikmah tentang tujuan hidup, kehidupan bertuhan, dan pentingnya amal jamaie. Tabik kepada akhi seurah denganku yang setia menjadi pemandu pergi balik usrah di kampus induk. Murabbi berganti murabbi, dan baru kini aku merasakan setiap murabbiku ada keistimewaan tersendiri. Ada yang pandai fiqh da'wah, ada yang tinggi tsaqafah ilmiah, ada yang ala-ala motivator, ada yang penyayang seperti bapa, dan ada yang berhemah dalam berkata-kata. Sungguh merasakan bertuahnya memiliki variasi murabbi seperti mereka. Alhamdulillah.

Kini baru 3 tahun tarbiah. Menyelidiki diri kembali adakah jahiliah benar-benar telah kutinggalkan, adakah benar-benar ibadahku telah sahih, dan adakah diriku benar-benar telah menjadi baik? Tidak dapat lari, akan ada yang mempertikai, ikut usrah, tapi amal tak bertambah. Ikut usrah, tapi masih tengok movie, main game, couple, rokok, dan sebagainya. Segalanya terletak pada suatu titik, yang mana sukar dicapai namun boleh dijinakkan, Mujahadah! aha.

Boleh kata, semua individu yang aku kenali dalam usrah dan melalui tarbiyah, adalah individu yang mempunyai hubungan yang baik dengan manusia dan dengan Allah. Semuanya mudah untuk disapa, digauli dan saling memberi pertolongan. Inilah salah satu keindahan berjemaah. Tugas kita, yang ikut usrah, bukan sekadar menerima dan melakukan perubahan diri, melainkan kita juga turut serta dalam agenda perubahannya terhadap rakan-rakan, adik junior, dan masyarakat sekeliling.

Dalam masa yang sama berusrah, aku dilatih untuk membawa usrah. Ah. Bagaimana bolehka? Awal-awal memang usrah kelam kabut. Mad'u pun pandang lain macam. hehe. Ingat, saat itulah pentingnya kamu untuk memerhati dengan teliti sikap, adab, akhlak dan personaliti murabbi. Cuba tiru akhlaknya yang mulia, cuba ikut ayat-ayatnya dalam bagi nasihat. Lagi bagus, rakam pengisian murabbi, salin balik dan dengar selalu. InsyaAllah, pengisian yang seterusnya akan lebih lancar. Apa yang dipaparkan murabbi, itulah bakal dipaparkan kembali kepada mutarabbi. Namun, taklah 100% perfect macam murabbi, kitakan masih baru, masih belajar mesti ada masanya kita tersilap cakap, tersilap menghukum namun tetap ada ruang untuk kita memperbaiki diri pada masa yang sama.

Menjadi murabbi memang wajib untuk menerima saat di mana anak usrah enggan berusrah, anak usrah enggan pergi program dan anak usrah masih lagi dalam jahiliah. Perlu akur akan sunnatullah dalam berdakwah itu! NAMUN itu bukan menjadi alasan untuk tidak BERUSAHA sebaik yang mungkin. Sebelum menyerahkan apa-apa keputusan kepada Allah, bukankan usaha perlu digigihkan, dikuatkan, dan digencarkan? Ingat! Allah lebih menilai usahamu, daripada hasil usahamu. Kan? Namun, kalau anak usrah tak nak pergi dan ikut usrah jugak, takpa la. Fokus dulu dengan apa yang ada sekarang. Ambil kesempatan itu untuk membentuk dia menjadi invidu muslim yang solid. Daripada banyak yang kita tajmik, akan berlaku pengurangan, akan berlaku penyusutan, dan sekali lagi, ini sunnatullah yang harus diterima. Bukankah Allah juga membantu dalam proses pemilihan generasi Rabbani?

Iya, jadi murabbi itu bukan mudah. Dan juga bukan terlalu susah. Ianya bukan mudah jika kamu tidak bersedia dengan bahan ilmu, kamu memperlecehkan amal ibadahmu kepada Allah, kamu mengabaikan pernanan-peranan kamu sebagai murabbi ideal; kal abi, kal syeikh, kal ustadz, kal qiyadi. Cukup 4 sahaja, NAMUN ini semua tugas yang berat-berat dong. Bila dirimu lemah berdakwah, syaitan akan menguatkan dirimu untuk menyediakan pelbagai alasan; research, exam, ibubapa, harta, wanita, ruhi dan segala bagai.

Kata-kata Professor Dr Syeikh Hisyam Hosni Sakr dalam satu ceramah perdananya menyedarkan aku; jika dirimu berasa letih berdakwah, ingatlah ketika itu dirimu dalam landasan yang betul! Jika dirimu tidak merasa letih dalam berdakwah, kamu jauh daripada dakwah.

Usrah dan dakwah banyak mengajarkan aku erti-erti hidup seorang muslim. Jadi, boleh kata rugi bagi yang taknak berusrah! (Ade banyak lagi citer, nanti kita kongsi lagi)

Bersama Prof Dr Mohamed Hesham Hosni Sakr, Pensyarah Psikologi Pendidikan Universiti al-Azhar, Mesir merangkap pimpinan Ikhwan Muslimin. Sebelah kiri Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman, Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) serta dua ikhwah perubatan (2 kat belakang).





1 comment:

  1. Subhanaallah..

    Moga sentiasa tsabat akh.Moga amal yang kita lakukan,diterima Allah.

    Doakan juga kami di Perak ni.Hehe.

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...