Wednesday, July 13, 2011

My Great Mother

Ibu, tak kisah ibu siapa. Ibu kamu atau ibu aku, mereka orang yang hebat. Mungkin kita selalu menyebut, kasih sayang ibu tidak berbelah bahagi. Namun adakah kita betul-betul memahami apa yang pujangga selalu katakan itu.

Ibu aku ibu veteren. Berusia mencecah 64 tahun. Dialah satu-satunya ibu yang saya ada. Kasih ibu tidak pernah padam. Bagi ibu, saya masih anak kecil walaupun telah menjangkau usia 22 tahun. Ibu tetap bimbang walaupun aku hanya menjalani biopsi kecil di leher. Ibu tetap datang menjenguk walaupun bukan dalam keperluanku. Ibu tetap menemaniku makan walaupun dia sudah kenyang. Ibu tetap menghulurkan duit walaupun masih ada duit dalam simpanan. Dan mungkin, itulah hanya duit dalam simpanan yang dia masih ada.

Kenapa ibu kita sanggup berkorban hingga sedemikian rupa? Kenapa ibu tidak membiarkan sahaja kita berdikari mencari ikhtiar sendiri? Kenapa? Sedangkan kita kadang-kadang berasa rimas ada kehadiran ibu di sisi. Sedangkan kadang-kadang kita cuma rindu bila kejauhan, bila kedekatan, ibu seperti manusia-manusia lain yang biasa. Mungkin kita post di Facebook, "Rindu sama ibu", "Dialah ibu terbaik" dan segala bagai lagi ungkapan manis buat ibu. Tetapi kenapa tiba di rumah, masih juga ibu yang memasak hidangan untuk kita? Masih juga ibu yang mengemas bilik kita? Mencuci dan melipat baju kita? Kenapa begitu?

Itulah kasih tanpa syarat. Ibu memelihara kita walaupun sejahat Benjamin Netanyahu kita jadi, ibu tetap sayangkan kita. Ibu tetap berdoa untuk kita walaupun kita telah sekaya Bill Gates yang gajinya mencecah RM700 dalam sesaat.

Cuba kita hitung, berapa lamakah laginya agak-agak kita hidup bersama ibu? Sampai tak 10 jari?

Mengembalikan zaman romantis

Ibu permaisuri keluarga


Ibu hero di ladang (bapa totally kalah. aha)


Siapa berani kata ibu dia lebih baik dari ibuku? aha
Ibuku ke 'pejabat'.


Sayang ibu,
MRE.


1 comment:

  1. saya!... hahahah
    just kidding..
    ssungguhnya JAsa & pengorbanan itu tidak terbalas ....~

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...