Sunday, November 30, 2008

Gunung Santubong = Ukhwah

Alhamdulillah, kalau dihitung hari, hari ini cukup la seminggu kepulangan ana daripada ekspedisi mendaki gunung Santubung Sarawak. Huh gunung yang penuh mencabar dalam hidup ana hehehe. Kalau nak diikutkan ana memang bukan the type that like to have outdoor activity but this is very different. Ana dan lagi 15 lagi ikhwah telah bersama dalam satu rehlah(camping) dalam mencari Redho NYA.

Rehlah
Tepat jam 1800 ana dan akh kimi bergegas menaikki motor menuju suatu tempat mengikut arahan yang diberikan, 'akh, antum gerak sekarang sampai TUNAZ (sebuah sekolah di Sarawak), sampai sana call balik' ini lah sedikit sebanyak arahan daripada ketua rehlah kami. Penuh kepatuhan kami pun bergerak. tak sangka akhirnya arahan ini berakhir untuk ke suatu tempat yang sangat cantik bagi ana iaitu sebuah pantai yang berlatarkan gunung santubung.

Nak dijadikan cerita alahai ana tertinggal beberapa perkara penting aduh. Dah la kalau tinggal barang nanti kena iqob(denda) adeh , adeh. Nak buat camne terima jela nanti. Maka malam pertama di alunkan dengan surah Al - Mulk dan diikuti dengan sedikit pengisian dan diskusi ilmiah bertajuk 'Virus - Virus Ukhwah'. Lupa pula nak bagitau sebelum diskusi kami menjamahlah sedikit makanan yang kami masak sendiri, nasi ade la sedikit mantang namun biasalah camping.Pantai Pasir PandakDiskusi "Virus - Virus Ukhwah"

Keesokan harinya, kami bangun 4.30 pagi dan mensyukuri keindah ciptaan ALLAH dengan qiam dan diikuti dengan solat subuh berjamaah, mathurat dan kultum(kuliah 7 minit). "baik, antum diberikan sekian masa untuk pack all your belongging and kumpul" arahan dikeluarkan oleh kem komandan. Sami'na wa ato'na. Semua menaiki kenderaan yang disediakan. Kami mula bergerak semua tertanya ke mana kita nak pergi ni. Rupa - rupanya mendaki gunung Santubung. Maka kami pun mendaftar diri dan meneruskan perjalanan ops pendakian. Kami berhenti di sebatang sungai untuk mengisi air dan menunaikan solat sunat Dhuha.

Daki punya daki rupanya Santubung ada kelebihannya. Aduhai curam. "ana rasa ana nak pensan ni, ya ALLAH boleh ke aku sampai ke puncak ni, jauh lagi ker, bila nak berhenti berehat ni, udah le wei mari kita balik, ape ke halnya laju bebeno ni teman udoh tak benapas ni." banyak juga rungutan datangnya dari diri ana sendiri. Inilahnya manisnya mendaki santubung. Seorang al akh menasihati ana,"akh, jalan pelan - pelan, jangan gopoh, jangan berenti banyak nanti memang susah nak sambung balik" terima kasih akh nasihat antum amat berguna. Kerana semangat yang masih membara dan melihatkan dan mengenangkan semua ikhwah sama - sama penat juga maka ana tetap cekalkan diri untuk menawan puncak.

Sepanjang perjalanan kami ada juga berhenti berehat, namun berehat fizikal mental masih diuji. Setiap perhentian kami adalah satu check point dan ada tugasan yang perlu kami selesaikan. namun semua tugasan ini hanya memerlukan kecergasan minda dan hafalan ayat Al -Quran untuk menjawabnya. Tali - Talut - Hamba - Jundiy - Bulan & Matahari adalah sebahagian soalan yang diberikan. Kami perlu menghubung kaitkan perkataan diatas dengan dalil al Quran. Takala curam mencuram ana mula letih maka ana kadang kala memang tidak dapat berkata apa - apa hanya tersenyum pahit sahaja. Takala badan masih kuat dan liku perjalanan tidak begitu sukar maka dapatla sedikit sebanyak ana sampaikan idea ana.

Takala check point yang ke empat kami sudah sampai 3/4 daripada gunung ini. Hujan menyambut kami. Sejuk rasanya. Alhamdulillah dengan hujan yang segar dapat kami berehat lebih lama. Setelah hujan renyai maka pendakian diteruskan. Sudah tak jauh da. Daki punya daki akhirnya sampai jua. Alhamdulillah. Semua ikhwah menunjukan muka yang penuh kesyukuran. Alhamdulillah dapat jua ana sampai rupanya. Kumpulan yang pertama sampai diarahkan untuk melaungkan azan. Huh seronok mendengar azan di atas gunung ni. seterusnya kami solat zuhur dan asar jama qasar. Selepas itu kami menjamah sedikit makanan(makan mee segera ja jenama mamee dan cinta...maggi ikhwah boikot sebab mereka ni sokong ISRAEL LAKNATULLAH...jadi mai sama - sama kita boikot produk yang sokong ISRAEL LAKNATULLAH).

Selepas itu menyelesaikan tugasan terakhir dan akhirnya mulalah pula menuruni gunung. Kami turun dengan laju, lutut kami sampai lenguh. Akhirnya kami turun 2 jam lebih awal dari jangkaan. sampai dikawasan perkhemahan kami bersiap dan solat maghrib dan isyak, mathurat dan seterusnya kultum. Antum diminta masak dan makan, arahan dikeluarkan. Selepas makan kami diminta tidur. semua ikhwah ingat nanti malam pasti ade aktiviti tetapi akhirnya urusetia kejut hanya untuk meneruskan hari iaitu dengan qiam. Alhamdulillah syukur juga sebab dapat kami rehat selepas penat mendaki semalam.

Hari terakhir, kami bermain. Game 1 = push up 10 , star jump 20, sit up 10 dulu pastu lari dan sampai check point jawap soalan. huh penat namun kumpulan ana menang. Game 2 = bola baling free style huh sangat penat juga. Game 3 = perang. game 2 dan 3 kumpulan ana kurang bernasib baik. Tetapi bagi ana hari last ni memang penat. Ana bermain game dengan merasakan macam nyawa dah nak terkeluar(hiperbola je). Tetapi memang penat tu ana tak tipu heheh. Selepas itu kami dibenarkan mandi dan berehat sejam dan bersiap untuk aktiviti seterusnya. LDK. kami membentangkan semua kerja kami yang telah diselesaikan semasa mendaki dan diakhiri dengan sesi muhasabah dengan sesama ikhwah. sebelum pulang kami memasak dan menjamah makanan setelah itu dengan doa rabitah sebagai penutup majlis maka rehlah kami berakhir.

Semoga segala aktivit yang dijalankan mencapai objektif jangkan pendek dan jangka panjang. Moga ukhwah yang terbina akan senantiasa subur dengan cinta kerana ALLAH.

Sedikit koleksi gambar semasa di Santubong:

Berbincang dengan kem komandan

dah tak cukup nafas ni...huhuhu
Dah dekat ni...
Pondok rehat...dah 3/4 gunung ni

Bertapa payahnya namun tidak mustahil...Subhanallah...ini pun ciptaan ALLAH...
Dalam hujan ukhwah masih menjadi agenda utama
Seorang ikhwah di puncak Santubong
Dah turun

Ukhwah Fillah Abdan Abada...ALLAH HU AKHBAR !!!

1. sungguh pjg lebar cter ko ye...
    tp xpe,dpt juge ku abes mbcenye..
    huhu..

pnt mdaki bukit dan beriadah?
    itu tndenye ko kne bsenam dgn lbh giat..hehe =p

rehlah yg ko join ni mmg lain drpd yg aku pnh join n dgr...bgus la =]
    tmptnye pon cntik..ko ade jmpe puteri santubong x?hehehe

2. wah.. ade munaim. ni kat hulu kampung orang asli mane ni? huhu

takbar 3x

3. ish ish ish...jangan ingat sarawak ni semua tempat hulu je akh...santubung tu tak la hulu sangat hehehe....mai la sarawak...

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...