Tuesday, April 07, 2009

Sarawak - setahun sudah

Salam to all readers, ish ish ish rupa - ruoanya sudah dekat hampir setahun daku berada di bumi Sarawak ini.Banyak pengalaman serta pahit manis dirasakan. Alhamdulillah semua ini atas izin yang maha esa.

Dari permulaan perjalanan seorang hamba di Sarawak ini, pelbagai cara dan pengadaptasian diri dilakukan. Dengan suasana yang baru. Nak cari makan di sini dulu pun susah. Asyik nampak gerai dan restoran cina sahaya. Sehinggakan seorang ikhwah yang sejurusan dengan ana cuma dia senior setahun menyatakan bahawa dulu dia datang sini dia g KFC makan makanan pertama di Sarawak ini. Sebab abis di terokai di Wisma Saberkas semuanya CINA. Namun, sekarang atas nikmat yang maha Esa dapat daku terokai Sarawak ini dan alhamdulillah ada sebenarnya tempat makan ISLAM.

Dari makan kita ke belajar. Here, English is the main language. Nak buat macam mana semua lecture dalam english dan ada pula lecturer yang bukan daripada tanah air kita ini, India ada, Myanmar pun banyak.Sedikit kekok dan adaptasi perlu dilakukan dahla disini ada sesi Problem Based Learning yang kami memang kena bercakap(ENGLISH). But now im a little bit confidence to speake in english. Alhamdulillah ALLAH izinkan menjadi ketua kelas masa Blok 4 so banyak juga interasi namun kengkadang tu balum bahasa melayu je. hehehe.

Tetapi yang paling saya interested nak sembang kat sini adalah mengenai kegembiraan saya dalam berukhwah di sini. Datangnya saya disambut mesra oleh seorang ikhwah. Pelikkan tetiba datang first malam dapat jumpa seorang senior yang lain jurusan dan dapat bersembang macam dah lama kenal. Sembang macam adik beradik.Adakah anda pernah seperti ini?


Perjalanan hidup ini tetap berterusan dan semakin ramai ikhwah yang dapat saya kenali. Satu per satu dikenalkan dan berkenalan. Di Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan ini juga ramai ikhwah yang dapat saya kenal dan berkenalan. Roomate yang disayangi, orang sitok(sini). Mesra orangnya, hensem bergaya. Sepanjang ana bersamanya berkongsi bilik tidak pernah rasa susah mahupun bergaduh. Kengkadang tu bukan senang nak dapat roomate macam ni. Namun, sekadar suatu penceritaan bersama beliau juga saya dapat membawanya ke semenanjung namun hanya sekadar sekejap tidak sempat nak jalan - jalan jauh. Bersamanya juga kami harungi permasalahan yang berbagai. Badan saya ni memang besar dan dia ni kecil sedikit. Namun, beliau tidak pernah merunggut takala saya belum mempunyai kenderaan untuk menghadiri sebarang program di Main Campus Kota Samarahan. "Qib, tolong hantar ana ke Main Campus boleh?" "Ok no problem". Selalunya tidak pernah beliau tolak. Main Campus dan Kuching dalam 20 ke 25 minit. Jazakallah khair ya akhi, maafkan ana atas segala kesalahan yang menguris hati anta dan menyebabkan anta kecewa mahupun sakit atas salah ana, ana sayangkan anta, semoga anta terus istiqamah dalam perjalanan yang panjang ini dan ana amat berharap jika sebarang permasalahan timbul kita akan senantiasa hadapinya dengan tabah dan penuh kesabaran serta kejujuran.

Dalam liku - liku hidup ana di sini terdapat jua seorang lagi ikhwah yang se fakulti dengan ana namun kami berbeza jurusan. Beliau pada awalnya kurang rapat dengan ana. Ana sendiri kurang jua rapat dengan beliau namun entah bagaimana daku mula rapat dan baik dengannya.Seronok berukhwah dengannya. Daku selalu menyakatnya. Beliau ni baik sahaja ana amat bahagia bersamanya. Akhi, jazakallah khair, ana sayangkan anta, moga anta terus istiqamah dan melangkah dlebih jauh dalam perjalanan yang panjang ini. Akhi, maafkan ana atas segala kesalahan ana pada anta.

salam sayang buat semua ikhwah(ikhwah lain nnt ana cerita pasai antum lak ye)


3 comments:

  1. saLaam...

    peKabO saHabaT...

    nMpakNye da seTaun anTa kT saraWak buMi kenYALAng nun...

    sMoga anTa berJaye duNia akHirat...

    sMoga berJaye fiNaL eXam yg menDataNg...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...stahun dah.. =)
    saya dah 20 tahun duduk sarawak tau! hehe =P
    xpe... nti dh keje,jgn lupa apply jd lec unimas ok?
    ganti dr fadzillah.. ;)

    ReplyDelete
  3. semoga terus istiqomah dalam perjuangan kamu :)

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...