Thursday, July 23, 2009

Pemimpin


Assalamualaikum, Ibnusarha datang lagi hehhe macam deng dang la pulak..kali ini memandangkan pihak universiti saya tengah sibuk mencari pemimpin muda dan segala persatuan mahupun pertubuhan sedang sibuk merangka Annual General Meeting maka saya tertarik untuk menulis sepatah dua kata berkaitan kepimpinan yang saya lihat di sekitar kehidupan seharian saya di Sarawak ini

Nak kata tidak pernah memegang jawatan memang tipu la sebab sepanjang perjalanan hidupku ini penuh dengan tugas - tugas khas yang dilaksanakan. banyak juga yang dapat dipelajari daripada jawatan - jawatan yang pernah daku pegang. Namun apabila mula melangkah ke universiti malah sebelum ke universiti lagi iaitu di matrikulasi perspektif daku dalam bidang memegang jawatan ini telah sedikit berubah. Bak kata orang sekali air bah sekali pantai berubah.

Sejak menjejakkan kaki di UNIMAS ini daku mula memerhati atau mengkaji medan bak kata ikhwahlah. Daku lihat sana, lihat sini dan mula berfikir. Satu yang menarik mungkin untuk kita sama - sama lihat dan fikirkan adalah pada satu ketika kami di UNIMAS akan mengadakan satu mesyuarat khas yang akan melantik satu jawatankuasa untuk memimpin para pelajar di fakulti kami. Jadi, kami ini telah dinasihati untuk bersama - sama bertanding untuk jawatan - jawatan mahal yang tertinggi untuk kita PROTECT our Religion katanya. Nanti kalau buat program kita leh la bagi nasihat kepada non muslim how to behave and how to conduct with present of muslim. inilah yang di jadikan alasan untuk sama - sama yang beragama Islam ini untuk mendapatkan jawatan sehinggakan pelbagai konflik berlaku nasib baik tak ade yang coco crunch heheh.

Tetapi natijah yang diperoleh berbeza malah banyak pertikaian dan permasalahan lain pula berlaku setelah yang muslim - muslim ini menang. Ada nilai Islam yang terjaga dan ada juga yang ditoleransikan. Jadi sedikat pergolakan tetap berlaku. Satu lagi perkara adalah setiap yang memegang jawatan hebat berhujah jika ditanya apa sebenarnya berlaku. Namun, semasa meeting mereka senyap dan tidak mahu menjadi orang yang menytakan usul. Nak jadi penyokong usul boleh la. Jadi ini yang terjadi.



Tanggungjawab adalah satu yang sanggat penting dan apatah lagi kalau kita memikul amanah. Jadi sekadar nasihat yang tidak berapa kepada semua pemimpin yang akan baru dilantik, daku ingin MENCABAR untuk laksanakan segala yang terbaik dan jangan sesekali kita seperti hangat - hangat tahi ayam dan insyaALLAH ikhlaskan niat dan berbuatlah demi Dia. insyaALLAH jika tiada masalah daku akan senantiasa berada dibelakang mahupun barisan hadapan mengikut arahan yang dikehendaki. Jadi, jangan sampai agama tergadai dimasa kita memangang tampuk tersebuat.

Sebagai penutup cerita. Saya dan ayah amat minat dalam melihat drama mahupun cerita yang memaparkan kegemilangan kerajaan MAHARAJA CHINA dan kehebatan mereka dalam kung fu. Satu yang menarik dalam semua raja - raja china ini adalah semasa mereka memegang tampuk mereka akan senantiasa memotivasikan diri untuk terus menjadi yang terbaik dan jangan Sekali - kali kerajaan yang dipimpin jatuh ke era yang teruk semasa mereka yang memagang kerana nanti mereka takut untuk menjawab kepada nenek moyang mereka. Jadi kepada yang berikrar untuk menruskan urusan yang amat sukar ini, urusan dalam menguruskan orang ramai maka teguhkan iman dan jangan sekali - kali putus asa.

1 comment:

  1. membaca fikrah enta, ana memahami bagaimana tarbiah enta =)

    bjuang utk islam, ikutlah cara apa pun~

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...