Tuesday, July 28, 2009

Tatkala ukhuwwah bertaut

Hasilan Prokiyai



24 Julai lalu ana diterbangkan oleh pesawat AK5213 ke Kuala Lumpur. Lama sungguh rasanya tidak menghirup udara di langit tinggi. Alhamdulillah izin Allah, terlaksana juga hasrat. 9.55pm panggilan terakhir untuk penumpang-penumpang pesawat, ana berasa sangat teruja (takdela sangat pon...). Sepanjang penerbangan ana melihat hamparan Kuching pada tirai malamnya. Subhanallah, kecilnya Kuching jika dibandingkan dengan ciptaan Allah di sekelilingnya. Kuching hanyalah setitik noktah di atas atlas ciptaan Allah. Penerbangan pada ketinggian 33, 000 kaki dari paras laut akhirnya berjaya membuatkan mata terlena.

"Sebentar lagi pesawat akan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, para penumpang dikehendaki memakai tali pinggang keledar dan sila tegakkan tempat duduk"



Ana terbangun. Suara atendan kabin membuang renungan terus ke bawah, Kuala Lumpur di bawah! Oh. Ini rupanya Kuala Lumpur. Kite tengok macam mana...

12.30am ana berlegar di balai ketibaan domestik menunggu kedatangan ikhwah yang menjemput. Di sebelah kanan The Coffee Bean Shop, masih terbuka menunggu pelanggan. Maaf daku bukanlah pelangganmu... haha.

Akhirnya jam 1.30 am, akhi Raja Sham dan akhi Zainul Ariffin tiba dengan Iswara merah menjemput masuk. Magicnya Islam menyebabkan ukhuwwah terus tercipta. Subhanallah. Akhi Raja Sham dari UTP, akhi Zainul pun sama. Orangnya hampir2 serupa.

Musafir di bumi KL diteruskan dan meluncur laju melewati kawasan Sepang (ye ke) dan akhirnya berhenti di R&R untuk melegakan kemengantukkan.

Masjid Al-Falah USJ9 menyambut kehadiran tetamu Allah. Subhanallah indahnya kawasan dalamnya. Dinding diukir tampak dengan ayat-ayat Allah. Mujur makmumnya pun ramai. Alhamdulillah.

Paginya dimulakan dengan pengisian oleh ustaz Salleh Ilyas, atau nama sebenarnya Ustaz Nazrin (ana pun tak tau macam mana boleh tertukar jauh gitu). Pengisian bertajuk Al-Quran dan kita diselangi Kuiz yang mana madu menjadi ganjarannya. Madu!

Selepas itu, sesi ta'aruf dimulakan semula selepas pengisian 1. Ana antara yang terkena 'iqab kerana tidak mengenali ikhwah yang bernama Rizal. Manala aku kenal, orang datang jam 3.00 pagi... Tapi apa-apapun Alhamdulillah, Allah telah mengikat hati-hati kami dengan teguhnya. InsyaAllah.

Subhanallah. Allah memberikan ana peluang keemasan yang tidak terduga pada hari ini. Ikhwah-ikhwah dari Maahad Tahfiz Shah Alam telah dijemput untuk berkongsi sedikit ilmu berkaitan al-Quran, pemantapan tajwid dan hafazan. Ustaz Umar Abdul Aziz, orangnya hapir sebaya. Tahfiz 30 Juzuk al-Quran pada usia 10 tahun. Subhanallah, wajahnya mencerminkan peribadi. Akhlaknya membuatkan ana terpegun. Sesiapa yang berminat untuk menghubungi Madrasah Tahfiz Al-Quran Shah Alam, sila hubungi nombor berikut: 0172139937.

Petangnya dihidang aktiviti riadah yang santai, main Bola Cap. Hahaha. Boleh tahan letih. Ana sempat 'menembak' sorang mangsa sahaja. Oh.... :)

Malamnya, mas'ul program memberikan sedikit taujih untuk bekalan kami sebelum menempuh kembali alam IPT yang penuh mencabar.

Penerbangan balik tanpa di duga telah dilewwatkan. Bukan oleh Air Asia tetapi oleh kakak sendiri. Tiga tahun tidak berjumpa membuatkan dia sangat hiba bila mengucup dahi ana semasa menghantar ana balik Sarawak. Maaf buat kakak kerana tidak tinggal lama di rumah. Ingin, tetapi kuliah tetap menunggu di Sarawak.

Buat kawan2 yang menunggu, hanya roti gardenia yang sempat dicapai saat2 akhir di bumi Kuala Lumpur. Haha. Orang bernasib baik sahaja yang dapat makan roti yang ana telah beli. Ana teringat akh Raja Sham berkata, walaupun barang yang kamu bagi itu murah, tetapi 'status' itu yang penting, biarpun itu hanya sebuku roti, tetapi bukan roti yang biasa dimakan dan bukan dari orang yang biasa anda terima... hahaha (ape yang aku merepek ni)..

Okayla, ana takde satu pun gambar bersama ikhwah tersayang, harap akhi Zainul (jika terbaca) boleh mengemel sekeping @ lebih gambar. Uhibbukum fillah..

No comments:

Post a Comment

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...