Saturday, August 15, 2009

The Tea-C-Peng Jaulah

Lidah adalah pemberian Allah s.w.t, seperti mana firmannya:


90: 8 Bukankah Kami telah memberikan kepadanya dua buah mata,


90: 9 Lidah dan dua buah bibir.


Jom kita test ni’mat yang Allah berikan ini, dengan tujuan kita berfikir lantas berzikir kepada Allah s.w.t walaupun dengan hanya secawan Teh-C-Peng. Tapi bagaimana wahai sahabat? Ana amat menggemari tea-c-peng, sebab rasanya yang segar di awalan, dan lemak di penghujung. Apatah lagi kalau tehnya coklat pekat, rasa pahit-pahit manjanya membuatkan tea-c-peng berbeza dari yang lain. Meskipun ada yang lebih baik daripada tea-c-peng, iaitu tea-c-peng special, tapi kemewahan rasa tea-c-peng special meneggelamkan karakter teh asli itu tersendiri. Tapi kalau teh-c-peng, alunan susunya senada dengan kesegaran teh. Faham tak? Inila bahasa sastera yang ana belajar dari seorang ikhwah. Kalau nak dibandingkan, kopi juga mempunyai karakter rasanya yang tegas dan tersendiri, dan ana tak berapa minat kopi. Horlick pulak terlalu tumpul dan lemak rasanya, hingga kalau minum buat kali kedua boleh vomit. Tapi Horlick ada keistimewaan kalau pembancuhnya tahu – jangan kacau horlick setelah diletak air dan ais. Sebab ketulan horlick yang terenap di dasar cawan sedap sokmo. (Boikotlah apa yang telah difatwakan) SubhanAllah. Kurniaan Allah tiada siapa yang dapat menandingi. Awal hingga akhir zaman.



Lantas ana diberikan ilham untuk memulakan “The Tea-C-Peng Jaulah”. Jaulah ini untuk mencari dan menobatkan Tea-C-Peng yang terbaik melalui order setiap kali ana singgah di mana-mana gerai@restoran.



















Tempat ke-5, Tea-C-Peng Sara Corner, Satok.























Tempat ke-4, Tea-C-Peng Kedai Sebelah jual mi Kolok (ana tak tau nama), Satok jugak.























Tempat ke-3, Tea-C-Peng Warong 2000, Desa Ilmu Kota Samarahan.






















Tempat ke-2, Tea-C-Peng di Selera Pinang Jawa, Gita.























Johan, Tea-C-Peng yang dijual di Sri Tanjong, Level 5 Medan Selera Saujana, Kuching Center.





Tahniah. Takder hadiah yer untuk yang menang! Tapi itula. Walaupun nama dia sama masa kita order "Tea-C-Peng satu!", tapi saat zarah TCP menyentuh tunas rasa di lidah, baru kita tahu betapa Maha Kayanya Allah dengan nikmat. Nikmat rasa yang diberikan kepada manusia. SubhanAllah Tea-C-Peng, Allah membuatkan kau berjaya membuat aku berzikir kepadaNya.

1 comment:

  1. minta maaf, mungkin ini bukan komen yang diperlukan, tapi saya nak nyatakan, kesakitan perut saya menahan gelak dek kerana post yang menggelikan perut, hati dan penkreas saya..adeh..

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...