Tuesday, November 03, 2009

Berakhlak Seindah Rasullullah S.A.W 3


Akhlak Para Nabi

“ceritakan (hai Muhammad) kisah Ibrahim dalam Al – Kitab ini. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan lagi seorang nabi” (maryam :41)

Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka, kisah) Idris (yang tersebut) didalam al- Qura. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan lagi seorang nabi. ( Maryam: 56)

Nabi S.A.W

Baginda tidak pernah berdusta dan dikenali oleh semua orang quraisy. Semasa nabi menjaharkan dakwahnya nabi ke bukit Shafa dan menyatakan bahawa jika aku kabarkan kepada kamu disebalik bukit ini ada satu gerembolang tentera ingin melanggar mekah adakah kamu percaya? Kami tidak pernah mendapati akmu berdusta sekali pun.

Allah paling Benar perkataanNYA

“ALLAH, Tidak ada tuhan ( yang berhak disembah) selain dia. Sesungguhnya Dia akan mengumpulkan kamu di hari akhirat, yang tidak ada keraguan terjadinya. Dan siapakah yang lebih BENAR perkataan(nya) daripada ALLAH?” ( An – nisa 4: 87)

Menarik

Istilah Ash – Shidq (BENAR) membawa beberapa perkataan

1. Shadiq (Teman ; dipercayai) à tidak kianat kepada temanya

2. Ash – Shadaqah ( sedekah) à bukti konkrit akan kejujuran kpd Allah

Tuntutan lain setelah Syurga

“sesungguhnya kejujuran itu menunjuki kepada kebajikan, dan kebajikan itu menunjuki kepada syurga. Sesungguhnya seorang akan berlaku jujur dan tetap berupaya berlaku jujur, hingga ia dicatat di sisi Allah sebagai seorang yang jujur. Dan, sesungguhnya dusta itu menunjuki kejahatan, dan kejahatan itu menghantar kepada neraka. Dan seseorang yang berdusta akan dicatat disisi Allah sebagai pendusta” (HR Bukhari, Muslim, Ahmad)

è Apa yang anda ingin dicatat disisi ALLAH?

Jaminan masuk Syurga

“jaminan untuk enam perkara dalam diri kalian, nescaya aku menjamin kalian masuk syurga; jujurlah kalian saat berbicara;tepatilah janji kalian; tunaikanlah amanah; jaga kehormatan kalian; tunduklah pandangan kalian, dan tahanlah tangan – tangan kalian” (HR Ahmad)

Pengkhianatan yang BESAR!

“adalah pengkhianatan besar; jika kamu berbicara kepada saudaramu dan dia percaya apa yang kamu katakana, tetapi kamu justeru berdusta kepadanya” (HR Abu Daud, Ahmad)

Munafik

“Tanda – tanda munafik itu ada tiga ; apabila berbicara, dia berdusta; apabila berjanji, dia tidak menepati; dan apabila diberikan amanah, dia kianat.” HR Bukhari

“Allah memberikan balasan kepada orang – orang yang benar itu kerana kebenarannya dan menyiksa Orang – Orang MUNAFIK” (33 al Ahzab : 24)

Hati (perasaan) Rasulullah S.A.W berubah dengan kita

Sahabat mengkhabarkan “tiada yang paling dimurkai oleh Rasulullah S.A.W selain dusta. Jika da yang melakukan dusta di sisi Rasulullah S.A.W maka secara spontan perasaan nabi pun berubah. Perasaan sempit ini berlaku sehingga Rasulullah mengetahui bahawa dia telah bertaubat

Tanda Kiamat Kecil

“sesungguhnya di antara tanda – tanda kiamat kecil adalah banyaknya DUSTA” HR Ahmad

Dusta Pintu segala dosa besar

Ulama berpendapat “ Orang yang larut dalam dusta sesungguhnya telah melakukan satu dosa besar”

PENGARUH DUSTA PADA HARI KIAMAT

Wajah mereka kelihatan hitam – kehitaman

39: 60

Para Nabi pun akan ditanya mengenai Kebenaran Mereka

33:7 – 8

SEBAB – SEBAB DUSTA

1. Untuk keluar daripada tekanan à contohnya isteri yang hanya berehat dan menonton tv apabila pulang suaminya yang penat bertanya dimana makan tengah harinya maka isterinya menyatakan bahawa dia sakit

1. Solusi

o Sekiranya jujur itu diletakkan di atas luka, nescaya luka tersebut akan segera sembuh (ubat memang menyakitkan namun ia merawat)

o Al - Junaid à “Hakikat jujur adalah jujur dalam kondisi tidak ada yang dapat menyelamatkan anda selain DUSTA”

o Kisah Kaab yang tidak dapat menyertai peperangan. Beliau ingin menipu seperti kaum munafik namun beliau tetap jujur sehingga ALLAH menerima taubatnya…manakala munafik bergembira kerana Rasul memaafkan mereka namun ALLAH maha mengetahui ( kata Kaab “ Wahai Rasul jika hari ini saya mengemukakan alas an yang dapat engkau terima sehingga engkaupun redho kepadaku, mungkin Allah akan murka kepadamu kerana aku)

2. UNTUK MENGAUT KEUNTUNGAN (Sebab yang mengakibatkan nifak)

3. UNTUK MENYAKITI ORANG LAIN ( sebab yang sangat bahaya) à ambil ibrah dari kisah saudara Yusuf as = (Yusuf :9, 16-17,18)

4. BERDUSTA UNTUK BERDUSTA

a. Orang yang berdusta akan merasa seronok berdusta namun

b. Dusta dan iman tidak dapat bersama

i. Rasul pernah ditanya “apakah orang mukmin itu dapat menjadi pengecut?” nabi menjawab “YA!” mereka bertanya lagi “ Apakah orang Mukmin itu dapat menjadi bakhil?” YA! “Apakah orang Mukmin itu dapat menjadi seorang pendusta” Rasulullah menjawab “ TIDAK!!!” HR Malik

MACAM – MACAM Jujur

1. Jujur dalam niat

a. Sentiasa mengharapkan redho ALLAH dalam setiap perbuatan dan perkataan yang kita keluarkan

b. Contohnya

i. Dalam hal berinfak – Tanya pada diri kenapa ingin kaya, jika jawapannya : saya akan jadi bahagia maka lihat kembali dan please luruskan niat. Kayanya kita adalah untuk kita gunakan dalam menambah amal lantas menjadi hamba ALLAH yang riredhoiNYA

ii. Kenapa inginkan anak.? Luruskan niat untuk apa kita perlukan zuriat..hanya kerannya

2. Jujur dalam Lisan

a. “Ya ALLAH, aku mohon kepadaMU lisan yang jujur” HR Tirmizi dan Ahmad

b. Nabi bersabda lagi “ Barangsiapa yang berkata tentang Al – Quran tanpa ilmu hendaklah dia mempersiapkan tempat duduk di NERAKA” HR Tirmizi, Muslim dan Ahmad

3. Jujur dalam berbuat

a. Isra ayat 80

b. Al – ahzab : 23


Bedah buku Berakhlak Seindah Rasulullah S.A.W karya Al - Akh Amr Khalid-Tukang Bedah Ibnusarha

No comments:

Post a Comment

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...