Wednesday, May 04, 2011

R&P

Sebelum blog-blog ikhwah lain tulis tentang mereka, biarlah saya jadi yang pertama.

Mengenal dua orang sahabat semasa aku memulakan pengajian di FPSK dan Kolej Perubatan merupakan antara perkara yang boleh kata manis bagiku. Walaupun bukan antara yang terawal aku kenali, namun mereka adalah antara sahabat yang terbaik dalam sejarah aku berkawan.

Roslani dan Pakya. :)

Siapa sangka, destinasi perkenalan rupanya hampir di penghujung jalan.
Siapa sangka, pantasnya pertemuan berakhir juga dengan perpisahan.

Pertemuan pertama

Roslani merupakan Nursing Buddy aku, dan tak dinafikan banyak sekali keberuntungan mendapat beliau sebagai buddy. Trademark utama Roslani yang orang boleh nampak dari jauh ialah senyuman dia yang memanjang 24 jam. (Kecuali tidur dan solat kot)

Masa sedih, tetap tersenyum dan ceria
Masa serius, boleh lagi ketawa,
Masa orang marah, jadi tak jadi nak marah die ke tak?
Masa gembira, makinla dia euphoria (ehehe, xdela sampe macam tu)

Istimewanya Roslani ni, memang banyak.

Satu, berkawan dengan dia, sudah tentula hidup kamu takkan pernah suram. :) Rasa-rasanya, boleh prescribe dia untuk jadi Mileu Therapy bagi pesakit depression. Kalau dengan patient manic, habis ler. Setiap jam, pasti akan ada bahan untuk jadikan kamu ceria. Mungkin sebabtu, wajahnya tak nampak tua lagi, walaupun dia antara ikhwah kami yang paling senior. (Dan belum kahwin).

Dua, Roslani ada kemampuan hafalan yang (boleh kata mantap jugala). Dalam halaqah, kalau kita masih sekat Surah Qalam, dia dah meluncur jauh ke surah al-Maarij. Tang ni la aku dengan Pakya cuma dapat bertentang mata, melihatkan kelancaran dia tasmik hafalan ngan murabbi. Ayoyo. Mungkin lecture notes pun sama, macam makanan ruji bagi hafalan dia. (kot...)

Tiga, mungkin kamu boleh terpikat dengan akhlak diala... Orangnya menegur tanpa meninggalkan kesan kat hati kita, bahkan kita lebih mahu untuk menerima teguran dia. Orangnya jarang marah, kalau dia marah, boleh nampak dia diam je sehari-hari. (Setakat ni belum nampak dia marah, sebab hari-hari dia penuh ngan keceriaan). Ehee.

Empat, PR yang boleh tahan. Orangnya pandai ambil hati, namun kadang-kadang dia keras gak dalam berkata-kata, kadang-kadang nampak ketegasan dia kalau bertembung dengan prinsip dan fikrah dia. Kan Roslani?

Ape yer persamaan yang kami ada? (Selain pelajar nursing, lahir kat Sarawak, dan suka makan coklat?)

Keguguran rambut. :) Sorry!

Pakya-oh-Pakya!

Pakya pulak kenal masa tahun kedua. Tahun pertama, jarang jumpa dia, sebab dia kat Sibu. Masa daurah je jumpa dia. Perkenalan pertama kami bermula dengan topik komputer Dell. Sebab dia pun ada laptop Dell warna putih, cuma model dia lagi besar daripada aku punye. Sesuai dengan nama, Pakya matang orangnya. Cara fikir dia boleh nampak dia ada semangat untuk menjadi dewasa. Kadang-kadang kalau ada masalah, boleh je rujuk Pakya. Soal krim jerawat, pendakap gigi, gerak kerja (yang ni kurang sikitla), masalah cinta dan kahwin (yang ni kami suka cerita-cerita), masalah sikap, masalah pelajaran, Pakya antara tempat yang boleh dan sesuai untuk mengadu. Ape besnyer Pakya?

Satu, dia antara al-akh yang pandai main futsal. Lepas ni habisla UNIMAS kalau tembung ngan UiTM, hero utama dah graduat. Takpa, rasa-rasanya UiTM pun mengalami situasi yang sama.

Dua, kalau Roslani cekap hafal-menghafal, Pakya pandai bab-bab tazkirah. Kadang-kadang selalu juga kena tembak ngan tazkirah Pakya.

Tiga, Pakya jenis yang mudah mesra dan pandai mengekalkan kemesraan. Sebab cuma Pakya (rasanye) bila jumpe je dia akan salam dan laga pipi sekali. Walaupun kita jumpa dia tiap-tiap hari. Tak hairanla, anak halaqahnya tak nak tukar murabbi. Ehee...

Empat, cepat belajar. Pakya memang cekap kalau belajar sesuatu yang secara teknikal, macam pandu kereta. Pernah dulu, masa kancil aku masih ada, sempat juga mengajar Pakya beberapa prinsip memandu. Nyata Pakya jenis cepat faham dan buat.

Semester depan, dua ikhwah yang aku kenali ini dah takder lagi kat kolej perubatan. Mungkin tulisan ini sekadar nak anticipate my grieving towards them. Rasanya kolej akan sunyi semester depan, tanpa hilai Roslani dan tazkirah Pakya. Pakya cakap dia nak kerja kat Johor ataupun Kedah, Roslani pulak mak ayah dia macam tak mau dia kerja Sarawak. Tapi apa-apapun suatu hari nanti kita pasti dapat berjumpa semula! InsyaAllah.

Takdapat nak buat sajak untuk antum,

Rashid al-Shirfani.

Melepaskan lelah bersama Pakya semasa rehlah di Santubong

Roslani bayar zakat kat pak cik semasa beraya di Kampung Serpan


Inilah senyuman 24/7 tu


Pakya suka bagi tazkirah



Roslani dengan Ibrahim semasa Ceramah Perdana Aman Palestin di Masjid at-Taqwa



Pakya di sebelah Dr. Khairol. Kini dah jadi Dr. Pakya.




4 comments:

  1. sayu!...perpisahan ini...3 org sahabat berjumpa, berpisah kerana Allah swt insyaAllah

    ReplyDelete
  2. gembira, sebak dan sedih membaca entry al-shirfani kali ni.. insyaALLAH semoga pemergian mereka meninggalkan kesan yg mendalam kepada kita semua =)

    ReplyDelete
  3. gembira, sebak dan sedih membaca entry al-shirfani kali,insyaALLAH semoga pemergian mereka meninggalkan kesan kepada kita semua..

    ReplyDelete
  4. sgguh cepat masa berlalu..xdpt mengenali ikhwah dgn lebih rapat..apa2pun, ana doakan smoga kalian sentiasa dlm rahmat Allah...

    ReplyDelete

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...