Thursday, June 02, 2011

Perforated

Pandu keliling Kuching, mencari klinik swasta yang buka. Hari ni, masih 2 Jun, klinik swasta kebanyakannya cuti menyambut hari gawai.

Memandang ke kanan. Bangunan Hospital Umum Sarawak. Iya kan. Kenapa perlu bayar lebih ke klinik swasta.

Telinga kiriku masih seperti ditutup. Masih dapat mendengar, namun tumpul. Kerincing kunci yang aku goyangkan disebelah telinga kiri, tak sebingit kerincing di sebelah kanan. Juga semasa bercakap, seolah-olah telinga ditutup, dan dapat mendengar suara sendiri dengan jelas.

Sampai ke klinik pakar. Tapi kenapa sunyi jer? Dah-dah. Tutup juga. Gawai kan... Walaupun dah tiga tahun jadi pelajar jururawat, tapi masih tak power dalam operation hours dan referal protocol. Ape daa..

Pencarian klinik swasta diteruskan sehingga ke kawasan Matang. Namun klinik-klinik seolah-olah tidak wujud. Betulker? Patah balik ke kawasan Satok.

Ya, mujur ada satu klinik swasta Melayu yang beroperasi.

Klinik Ibukota.

Mengambil nombor. Tertulis 11.

Menunggu. Sekarang giliran masih nombor 3.

"Nombor 11!" dan nombor pun dipanggil.

Masuk.

"Ape masalah?" tanya doktor perempuan, usia dua puluhan. Muda lagi dah buka klinik sendiri.

"Telinga, semalam mandi kat pantai, air masuk. Semalam saya tidur ada juga keluar air dari telinga. Tapi masih terasa sampai sekarang."

"Mari saya periksa." Doktor memasang otoskop.

"Saya periksa belah yang normal dulu k." telinga ditarik.

"Erm. Ok. Cuba saya tengok sebelah lagi."

Berpusing kepala.

"Wo. Merah ni. Sakit tak?"

"Sakit"

"Dah ada rosak sikit."

"Perforated ke doktor?"

"Ye. Perforated. Pernah ada history perforated ke sebelumni?"

"Tak pernah"

Doktor tersenyum. (Entah apala dia senyumkan)

"Macamnilah, saya bagi kamu ubat tahan sakit. Dan referal letter ke ENT"

"SGH?"

"Terpulang awaklah, SGH ke private ke. Tapi kalau nak cepat, privatela."

"Nah, ni ubat tahan sakit."

Diclofenac.

"Ok. Tunggu kat luar ye."

"Ok."

Perforated eardrum. Alhamdulillah. Satu lagi ujian Allah. Semoga aku tabah, dan dibersihkan dari dosa-dosa yang lalu. Besok nak bawa surat 'kelayakan' merujuk pakar ke Hospital Umum Sarawak. Habisla, jumpa pensyarah sendiri. :)

Rashid al-Shirfani

No comments:

Post a Comment

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...