Thursday, May 06, 2010

orang menulis, kita pun nak menulis

Rashid al-Shirfani bukan main lagi menulis dan terus menulis. Ibnusarha terasa tercabar namun tidak tahu sebenarnya bagaimana inginku menukilkan perjalanan pulangku. Kata akh Shirfani, tulis je akh boleh tahu "perKEMBANGan" anta. Jadi terimalah mungkin sedikit perkongsian daripada ana.

Kek Lapis Sarawak, Ikan terubuk masin dan hari isnin
Isnin lepas adalah hari yang menarik pada diriku. Dari jam 8 daku bersiap dan memanaskan ejin QAP 3178. "pagi ni mula - mula bank in syiling John, pastu g kg gersik beli kek lapis, pas ya ambil ikan terubuk masin yang ditempah semalam." begitu la plan asalnya.

Mula la perjalanan, nak ke bank CIMB satok. tengok orang ramai tunggu kat luar, rupanya bank tak buka lagi. Bank buka jam 9.15 pagi. Jadi kutunggu sampai buka. "usai mengisi borang deposit tunai daku mengambil number dan menunggu dan menunggu. tiba giliran terusku pergi, encik dah hitung syilingnya. Belum. encik kena hitung dan isi di sini(menunjuk borang deposit tunai). ku balas dengan nada kecewa" macam ni pulak, kalau g tu tak pe la" dengan hampa daku ke kereta dan bergerak ke kampung gersik

Ke kampung gersik ingatkan nak ke kedai Kek Lapis Basah. Namun hampa pula kerana kedainya tutup. Jam pada waktu itu sudah jam 10 lebih. terdetik di benakku " hai nak meniaga ke tidak". Kuambil nombor telefon yang tertera untuk kudail namun tetap hampa. Kata ikhwahku, salah seorang mursyid UiTM(ni ikhwah uitm yg bg gelar bukan ana nyer) kata, kat sebelah masjid bahagian kuching ada sebuah kedai. Kek lapis dia sedap juga. Maka kupandulah kereta kancil putihku ke kuching.

Alhamdulillah kedainya buka. Letak kereta di masjid la, boleh solat dhuha dulu. Usai solat dhuha daku menuruni bukit masjid bahagian menuju ke kedai yang diceritakan mursyid uitm. Menuju ke dalam kedai ke tempat peti sejuk yang menyimpan macam macam kek lapis. Di bahagian adalam lagi kedai adalah kediaman pemiliknya. Rumah bersatu dengan kedai. Adalah seorang perempuan berbaju kurung putih berkain biru, "budak sekolah menengahni mesti anak owner." detik hatiku. Daku rasa dia nampak kelibat kehadiranku, namun dia buat endah tak endah je. Dia terus membaca majalah picisan yang dia baca sejak daku masuk tadi. Daku tidak menegur malah hanya berlegar dan akhirnya daku terus keluar.Rasanya bukan rezeki adik dan mama dan ayah untuk makan kek lapis dia. Kek lapis mesti beli juga ni tapi dimana ya nak membeli. Maka daku nekad ke kampung gersik lagi untuk ke dayang salhah.

Di Dayang Salhah daku memborong kek lapisnya sambil mengingat kepada siapa yang akan mama berikan kek kek lapis ni. usai memilih terus bayar. Jam telah menunjukkan 11 pagi. Daku janji nk ambil ikan terubuk tengah hari. Alang - alang gerak terusla ke Pasar Tamu Kuching.

Di Pasar Tamu daku ke gerai UITM ( Usahawan Ikan Terubuk Masin). Abang yang menjual terus tersenyum dan berkata "abang tunggu jap saya bungkus untuk abang, ingat abg datang petang tadi". Daku hanya tersenyum dan membalas " nak ambil awal skit, senang packing". Ikan terubuk pun banyakku beli dengan telur ikan terubuk yang ayah idamkan.

AirAsia dan $$$
Jam 2.45 petang daku memesej akh ruduan, " kita gerak awal skit akh, ana nak bayar kereta dulu then kita ke airport". Setiba di kolej, akh ruduan dan akh nur hafiz turun dan mengikutku ke eon bank dan terus ke lapangan terbang antarabangsa kuching. Sudah lama tidak menjejakkan kaki di lapangan ni, selalu juga ke lapangan ni tapiiii hanya untuk ambil orang yang tiba di kuching dan menghantar orang untuk keluar dari kuching huhuhu. Seusai bersalaman dan memberikan sepatah dua pesanan kepada akh Ruduan daku terus ke tempat untuk check in.

Kuangkat bag besar berisi ikan terubuk masin, kek lapis dan beberapa buku yang inginku hantar pulang. Huh 25 Kg, lebih 10 Kg dari berat bagasi yangku tempah dengan AirAsia. Makanya kena la kubayar. Berapa? Hanya yang mengenali AirAsia yang mengetahui. Pada mulanya ingin juga daku keluarkan sama ada ikan masin atau kek untuk ku bawa sebagai hand luggage but setelah bertanya kepada sepenjaga kaunter check in tu daku hanya bawa 1 beg je yang kugalas. (katanya sipenjaga air asia ada polisi baru, untuk hand luggage hanya 1 dan tidak lebih 7Kg.) Aku pasrah dan terus bayar dan terus masuk untuk tunggu di pintu 3.

Satu lagi insiden menarik berlaku semasa mengimbas badan sebelum ke imigresen. HP saya mana check? Rupanya Hp daku tidak bergerak sekali dengan beg daku kerana hpku ringan sangat. Gelabah daku, ingat mana la. Turun sahaja daku terus ke ruangan solat untuk jama dan qasar. Sampai nanti mesti dah nak asar. Setiba diruangan menunggu di depan pintu 3 daku tekejut dan kecewa. Kata 1 hand luggage je. Orang lain bawa sampai 3 dan 4 hand luggage, ade yang besar gedabak pun ade. Daku terasa ditipu huhu. Apa nak buat dah nak jadi. Gerammmm

Dalam kapal terbang
daku dapat duduk bersebelahan tingkap, best juga sebab kali ni siang, so dapat la tengok keindahan ciptaan yang maha esa. bersebelahanku sepasang lelaki dan perempuan tionghua. daku rasa mereka baru berkahwin kerana rapat semacam aje. Di belakangku pula ada seorang sedang mengalunkan zikirnya (seorang kanak - kanak sedang menangis sekuat hati). Beberapa kali ibu dan pramugari cuba menenangkannya namun tetap menangis. Akhirnya semasa take off dia senyap dan tertidur. Semasa makanan sedang diedarkan salivaku keluar. Cephalic phase of gastic juice pun dah di stimulate huhu...perut terasa lapar namun tidak sanggupku bazirkan wang di kapal terbang itu. harga melambung lambung mungkin kerana makanan di atas awan kut. Akhirnya daku tidur dan menunggu tiba.

Kita akan mendarat dalam 5 ke 6 minit sahaja lagi sila pasangkan tali pinggan keledar. Daku terjaga dan terus melihat ke tingkap. Subhanallah, KLCC, KL tower dan banyak bangunan pencakar langit kelihatan. Belon meluncur laju dan tima di satu lagi keindahan alam ciptaanNYA iaitu awan yang memutih. Belon melangar kumpulan awan dan kelihatan amat putih dan lembut rasanya. Teringat cerita doremon yang suka betul duduk di awan namun jika realitinya pasti jatuh menjunamla jawapnya jika duduk di atas awan. Semua pramugari sila duduk kita akan mendarat..tanda kapal terbang akan mendarat dan terasa belon semakin turun. Terima kasih kapten AK 5221 yang mendarat dengan cukup lancar dan baik. Jarang dapat landing macam tu hehehe.

Setelah tiba daku membiarkan larangan untuk menggunakan hp dalam belon. Daku terus onkan hp dan terus menaip sms dan menghantar kepada ikhwah dan ayahda di umah mengkhabarkan daku telah tiba di KL. Setelah turun daripada belon daku terus ke bas yoyo dan ke food court untuk mencari sesuatu untuk dijamah.

6.40 petang bertolaklah bas yoyo ke KLIA menambah penumpang dan seterusnya 7.00 mlm kami bertolak ke ipoh. jam 10.30 mlm daku tiba di Ipoh. Seronoknya bila dapat bersalaman dengan ayah, mama dan adik - adik. Sangat lama rasanya tidak bersua muka. hampir 7 bulan tidak pulang ke rumah.

Ibnusarha
Taman Mewah Indah
Batu Gajah
Perak Darul Ridzuan





No comments:

Post a Comment

Sebarang cadangan dan pendapat boleh kemukakan di sini...

Anda juga mungkin meminati...